Værdien af hosting – en fortælling fra Glostrup Kommunes Byggesagsafdeling
Forfatter
Mette Jørnsdatter
Dato
01. maj, 2018
Kategori
Øvrige
En snekold martsdag drejer jeg ind på parkeringspladsen ved Glostrup Kommune. Jeg har en aftale med Per Fredholt, der er fagkoordinator i Glostrup kommunes Team Byg. Jeg er interesseret i at høre om deres beslutning og erfaringer med at overgå til hosting i Geokon, som blev implementeret i slutningen af 2017.
Indenfor i varmen bliver jeg budt på kaffe og en snak om de udfordringer Per og hans team oplevede før hostingløsningen, og den værdi hostingen efterfølgende har givet dem.
Første prioritet er oppetid – 24/7
”Det er meget nemt”, forklarer Per Fredholt mig på mit spørgsmål om beslutningen om at lade Geokon hoste deres GeoEnviron løsning.
”Det handler om oppetid. Helt klart oppetid. Vores primære ønske er, at vi har et system, der kører 24/7. Det er dybt frustrerende og stressende med smånedbrud og småproblemer – så vil systemet ikke det ene, så vil det ikke det andet. Før vi overgik til jeres hostingløsning, var proceduren jo den, at når der var problemer med f.eks. at sende sager til BoM (Byg og Miljø), ringede vi først ind til jeres support, der kunne fortælle os, at vores GeoEnviron skulle opdateres. Hvilket betød, at vi så skulle have fat i vores egen IT-afdeling. Og sådan var det hver gang, der var en opdatering eller lille rettelse i GeoEnviron, så skulle vi igennem vores IT-afdeling.
På den måde bliver man hurtigt ramt af en IT-afdelings egen prioriteringsliste over hasteopgaver, der skal tages hånd om her og nu. For os betød det, at opdateringer til Team Bygs GeoEnvironsystem nogle gange trak ud. Og det lammede os jo nærmest, fordi GeoEnviron er vores primære arbejdsværktøj. Det blev hurtigt meget tungt med kommunikationen frem og tilbage mellem jer og vores IT-afdeling. Derfor blev vi enige om, at det var meget smartere, hvis vi kun behøvede at henvende os til Geokon direkte, i tilfælde af problemer med opdateringer eller lignende.”
Når hosting giver et langt bedre arbejdsflow og skaber værdi
Per fortæller videre. ”Vi var ikke ude i overvejelser om et nyt system. Målet med implementeringen af hostingløsningen var at få vores eksisterende GeoEnvironsystem til at køre – altså hele tiden. Efter at vi har haft det oppe at køre i nogle måneder nu, kan vi se, hvor godt det fungerer, og det er vi glade for.
Det skaber en mærkbar værdi for os, at vi har fået et langt bedre arbejdsflow i hverdagen. Det er en lettelse, at vi ikke længere skal bekymre os om, eller vente på, manglende opdateringer, og at vi nu kun skal henvende os til jeres support, der lynhurtigt svarer os tilbage, hvis der er noget.
Men også i forhold til BOM (Byg og Miljø) giver det værdi for os, fordi det er hele vores omdrejningsakse, at vi kan kommunikere via BoM hurtigt og effektivt – ellers bliver det alt for tungt.”
Som det sidste spørger jeg Per, om der har været udfordringer i forbindelse med implementeringen. Per sidder lidt og tænker. ”Det er klart at IT-afdelingen havde nogle overvejelser omkring dét, at en 3. part nu skulle ind over vores maskiner. De var bekymret for, hvordan det skulle fungere i praksis, og hvordan det skulle sættes op. Så vi brugte tid på at snakke frem og tilbage om eventuelle udfordringer i forbindelse med dette. Men overordnet set er det jo bare motoren til vores GeoEnvironsystem, der nu ligger et andet sted end i eget regi – og det kører rigtig fint.”
Et stort tak til Per Fredholt og Byggesagsafdelingen i Glostrup Kommune.