Rottebekæmpelse i praksis – Slagelse Kommune byder velkommen
Forfatter
Thomas Søndergaard Nielsen
Dato
18. april, 2016
Kategori
Øvrige
I Geokon arbejder vi konstant med at blive bedre til at forstå de udfordringer, vores brugere møder i deres hverdag samt at forstå, hvordan vi bedst understøtter deres behov for smarte og intelligente løsninger. Det er derfor en fantastisk mulighed, når vi bliver inviteret med på tilsyn, eller får lov at kigge sagsbehandlerne over skulderen, når de modtager og behandler sager.
Vores nye dygtige kollega i supporten, Lise Pedersen, har været på besøg hos Slagelse Kommune for med egne øjne at opleve, hvordan de anvender GeoEnvirons rotte-løsning i praksis.
En tidlig fredag morgen i marts kørte Lise således til Korsør for at mødes med rotteteamet.
Sagsbehandlingen
På kontoret i Korsør træffer Lise Michael Thelin, som er driftsleder i Slagelse Kommunes Entreprenørservice. Michael viser, hvordan han via GeoEnvirons rotte-løsning følger med i antallet af anmeldelser, hvor mange besøg kommunens rottebekæmpere har aflagt hos borgerne, hvor mange fælder, der er sat, hvor meget gift, der er anvendt m.v. Samtidig tjekker han, hvor mange besøg, der skal nås hver dag.
På kontoret kiggede Lise også ind forbi Bettina og Desireé – de sidder i kommunens forkontor og modtager dagligt borgernes anmeldelser af rotter – som hovedsageligt modtages elektronisk.
De fortæller, hvordan borgerne på kommunens hjemmeside kan anmelde rotter ved hjælp af web-modulet ”Rotteanmeldelse”, som lægger anmeldelserne direkte ind i GeoEnviron. Herfra sendes automatisk et svar ud til borgeren som kvittering for modtagelsen, og anmeldelserne fordeles efterfølgende mellem rottebekæmperne, som er ansvarlig for hvert deres distrikt.
Geokons mobile løsning i brug
Efter besøget på kontoret skal Lise med Brian på tilsyn – Brian er en erfaren rottebekæmper, og med sig i bilen har han rottehunden Millie.
Brian bruger GeoEnvirons web-modul ”Rottebekæmpelse” til at se en liste over de adresser, han skal besøge. Dette foregår via mobil-opkobling på en iPad. Når et besøg er fuldført, bruges det samme system til at indberette resultatet af besøget direkte på iPad’en. Her angives det, om der er rotter eller ej, om der er opsat fælder eller udlagt gift – og det specificeres, hvilken type gift, der er anvendt, og hvor meget der er brugt.
Hvis der er behov for flere besøg på adressen, planlægger Brian sit næste besøg direkte i web-modulet. Når en rottebekæmpelse er afsluttet, sendes de påkrævede data automatisk til den fællesoffentlige rottedatabase: Rottereden.
Brian og Millie – et godt team
Brian fortæller, hvordan de med stor succes i Slagelse Kommune anvender hunde i rottebekæmpelsen. En godt trænet hund kan spare bekæmperen meget tid, hvis der skal søges efter rotter i for eksempel en tætpakket maskinhal, hvor bekæmperen har svært ved at bevæge sig rundt mellem maskinerne, eller i en kælder under en beboelsesejendom, hvor utallige fyldte og aflåste kælderrum besværliggør adgangen. Her kan rottehunden markere de interessante steder, så bekæmperen kan fokusere indsatsen her. Nogle rottehunde kan tilmed selv fange og aflive eventuelle levende rotter – mere ”økologisk” og miljøvenligt bliver rottebekæmpelse vist ikke!
Brian og Millie udgør et godt team. Sammen bryder de isen og beroliger borgere, som (forståeligt nok) er urolige over rotter i hus eller have. Det eneste minus ved samarbejdet med Millie er, erkender Brian smilende, at han har opgivet at spise frokost på turene – ”Jeg ender jo som regel med at give Millie det meste af madpakken. ”
Tak for en inspirerende dag
Vi sender en stor tak til Brian og Millie, Bettina og Desireé og Michael Thelin, fordi vi måtte kigge med i ”maskinrummet” og ude i marken!
Vi giver det sidste ord til Brian, der tidligere på dagen uden tøven svarede på Lises spørgsmål, om han tror, han kan fange rotten – “Jeg vinder hver gang!”